Öt évesen a gyermek kissé nyugodtabbá kezd válni, barátságosabb és társaságkedvelőbb lesz, egyre magabiztosabb, és kezd megbízhatóvá válni. A gyermek számára nagy jelentőséget kezd kapni a barátság, és a családon kívüli világ.
Ilyenkor már többnyire képes:
• hátrafelé járni
• át tud menni a gerendán
• színezni, minta alapján képeket rajzolni, vagy betűket másolni
• jól bánik a ceruzával, és filctollal
• húszig számolni, néhányan akár százig is, és ismerik néhány pénzérme értékét
• megért egyszerűbb vicceket
• felismer, és meg tud nevezni négy – nyolc színt
• meg tudja mondani, melyik városban lakik, mikor van a születésnapja, és hogy hívják a szüleit.
Étkezés során:
• Ismert ételeket preferál, és a párolt zöldségek helyett inkább a nyers zöldségeket kedveli.
• Gyakran utánozza szüleit, és ugyanazokat az ételeket utasítja vissza, mint ők, ezért igyekezz példaként állni gyermeked előtt, és az étkezés terén is sokszínű, kiegyensúlyozott ételeket preferálj a gyors ételekkel szemben, valamint teremts nyugodt környezetet az étkezések alkalmával.
Tipp:
• Támogasd gyermeked kreativitását, lásd el rajzeszközökkel. Az eredményekért dicsérd meg, és büszkén állítsd ki őket az egész lakásban. Ebben a korban dicséretre, és a felnőttek buzdítására van szüksége.
• Továbbra is olvass fel neki gyakran.
• Ismertesd meg a gyermekeket más kultúrákkal – keressetek közösen például tipikus ételeket vagy szokásokat.
• Használd ki versenyszellemét sporttevékenységek során. Válassz olyan sportokat, amelyek javítják az egyensúlyát, a szem és kezek koordináló képességét, erősítik az izmait, és fejlesztik térbeli képzelőerejét.
Vond be az előkészületekbe:
• Engedd meg neki, hogy ő számolja meg a hozzávalók mennyiségét.
• Engedd át neki a „fontos” keveréseket.
• Próbáld ki a péksütemény más formába történő szeletelését, és kérd meg gyermekedet, hogy nevezze el őket.
Egy hatéves gyermek előtt, új kalandok lehetősége nyílik meg. Az új helyzetek azonban félelmekkel vegyes lelkesedést idézhetnek elő benne. Általában ebben a korban kezdődik a hivatalos iskolai oktatás, és néhányuk számára nehéz lehet megszokni ezt az új helyzetet.
Hat évesen már többnyire képes:
• olvasni számjegyeket és betűket
• papírt hajtogatni, és különböző alakokat kivágni belőle
• megkötni a cipőfűzőjét
• megérti az idővel összefüggő fogalmakat (holnap, tegnap, stb.), ismeri a négy évszakot
• megkülönbözteti a bal és jobb oldalt
• megfelelő sorrendben rendez szavakat mondatokba
Étkezés:
• Jó étvágya van, gyakran kér nagyobb adagokat, mint amilyeneket meg tud enni.
• Időnként még gondot okoz neki a kés és a villa használata, néha még kézzel eszik, és problémás lehet az egy helyben ülés.
• Kísérd figyelemmel a gyermek testsúlyát, a napirend változása miatt felesleges túlsúly alakulhat ki.
• Figyeld a kisiskolás étrendjének rendszerességét. Ahhoz, hogy elegendő energiája legyen a tanuláshoz és a játékhoz, ne engedd őt iskolába reggeli és tízórai nélkül. Ezekből nem hiányozhat a zöldség és a gyümölcs.
Tipp:
• Adj a gyermek kezébe elegendő anyagot színezéshez, kivágáshoz és ragasztáshoz.
• Taníts a gyermeknek egyszerű, ceruzával és papírral végezhető játékokat (pl. amőba, labirintus).
• Támogasd a gyermeket saját gyűjteményének elkészítésében – bélyeg, matrica, mágnes, stb.
• Segítsd a gyermek szókincsének és képzelőerejének bővítését.
• Fejleszd gyermeked számolási készségét.
• Találj számára megfelelő sporttevékenységet, amely kiegyensúlyozza az iskolában és a házi feladatok megoldása közben ülve töltött időt.
Vond be az előkészületekbe:
• Vond be gyermeked a tízórai előkészítésébe!
• Szeleteld fel gyermekednek az összes hozzávalót.
• Dicsérd meg mindig, akárhogyan is néz ki a szendvics.
• Amennyiben egyedül készíti el a tízóraiját, az iskolában azt nagyobb lelkesedéssel fogyasztja.
A hétéves gyermek a szó szoros értelemben kezdi észrevenni saját egyéniségét. Már sokkal értelmesebb, szívesen együttműködik, és kitartóbb. Igyekszik felelősségteljes lenni, és mindig „helyesen” cselekedni. Ha valami nem sikerül neki, dühös lehet, vagy magába zárkózhat.
Már többnyire képes:
• helyesen bánni a villával és a késsel
• tudja, hány óra van
• számolni
• megérti az utasításokat
• rövid történetek elmondására és leírására
• érti az ok-okozati összefüggéseket („ha későn érkezem az iskolába, leszidást kapok”)
Étkezés:
• A hétéves gyermek már nem annyira elutasító az ismeretlen ételek kipróbálásában, érdeklődik az ételek iránt, és szívesen segít a bevásárlásnál.
• Nem szöszmötöl, de könnyen ki lehet őt zökkenteni a környező eseményekkel.
Tipp:
• Szervezzetek közös bevásárlást, hogy a gyermek ismerkedjen az élelmiszerekkel.
• Kölcsönözz könyveket a könyvtárból, és járjatok színházba gyermekelőadásokra.
• Írasd be gyermeked szakkörökbe, támogasd érdeklődési körében, beleértve a testmozgást is.
• Szerezz be a gyermek számára különböző szerszámokat és berendezéseket – egyszerű kerti szerszámokat, eszközöket, természettudományi felszereléseket (pl. iránytűt, nagyítót, távcsövet).
• Fejleszd tovább a gyermeki képzelőerőt. Ebben segítenek az építőkockák, az építőjátékok.
Vond be az előkészületekbe:
• A gyermek elkészítheti a bevásárlólistát, valamint a kedvenc anyagok listáját az uzsonnához.
• Amennyiben rendelkeztek mikrohullámú sütővel, tanítsd meg neki a kezelés alapjait (gyors melegítés, sütés).
• „Felnőttnek” fogja magát érezni, ha hagyod elkészíteni az ő, valamint a Te tízóraidat a munkahelyre. |